diumenge, 7 d’octubre de 2007

63. Puerto Rico

Abstract: review about the eurogame Puerto Rico

Puerto Rico (2002) és un joc d'estil alemany o eurogame que recrea la colonització de l'illa de Puerto Rico, al Carib.

És un joc molt atractiu que ha guanyat tres premis de disseny de jocs el 2002 i el 2003. És el joc més conegut d'Andreas Seyfarth.

El joc consisteix en fer punts a través de l'exportació de barrils de matèria manufacturada cap a Europa i a través de la construcció d'edificis a San Juan, la capital de Puerto Rico.

Els edificis es poden construir amb diners provinents de la venda de barrils de matèria manufacturada. I les manufactures es poden fer treballant a les plantacions del camp i a les fàbriques de la ciutat.

Per obtenir plantacions, treballadors, fer barrils de matèries, construir edificis, vendre o exportar cal seguir un torn ben curiós i original. El joc ofereix cada torn vuit personatges:
  • alcalde: fa arribar nous treballadors a Puerto Rico i permet redistribuir tots els treballadors de cada jugador
  • colonitzador: permet adquirir noves plantacions
  • capatàs: crea barrils de matèria manufacturada a partir de la combinació de plantacions i fàbriques
  • constructor: permet construir edificis a San Juan
  • mercader: permet vendre barrils
  • capità: obliga a desfer-se de tots els barrils als vaixells del port
  • dos buscadors d'or: fa guanyar una moneda només al jugador que l'escull
Per torn, un jugador escull un personatge i tots els jugadors fan la seva acció associada. El jugador que ha escollit el personatge té una bonificació (l'alcalde fa guanyar un treballador més, el constructor construeix més barat, etc.). Un cop tots els jugadors han fet l'acció d'aquell personatge, el següent jugador escull un nou personatge i es repeteix el procés. No es pot repetir un personatge en un torn.

Quan tots els jugadors han escollit un personatge i s'han fet les seves accions, es posa una moneda a cada personatge no escollit (per fer-lo més atractiu de cara als següents torns), es retornen els personatges a la pila de personatges i passa al següent torn, on el primer jugador a escollir ara serà el següent jugador, de manera en algun moment tots els jugadors han pogut escollir primer.

Aquest torn fa que sempre quedin accions per jugar i que l'ordre en que es juguen els personatges sigui totalment imprevist. És força difícil preveure les accions del torn i cal anar molt en compte en no trobar-se limitat a personatges inútils per la nostra situació actual.

Així, cal disposar de barrils en tot moment per si es poden vendre o exportar, però tenir-ne massa d'acumulats els pot fer perdre si els vaixells d'exportació queden plens. També podem tenir mancança de treballadors a les plantacions o les fàbriques o mancança de diners per poder construir els edificis o fàbriques necesaris per a la nostra estratègia.

I és que Puerto Rico ofereix moltes estratègies diferents. El joc està molt ben equilibrat, de manera que és possible guanyar de maneres diverses, tot i que la clau sempre està en les exportacions. Si es pot assegurar una quantitat mitjana de barrils a cada exportació, la victòria és a la butxaca.

Els edificis que construïm també són importants. A part d'oferir punts de victòria, cada edifici ofereix una nova possibilitat al jugador. Així, les fàbriques permeten construir els barrils que mouen tot el joc. Però també tenim els magatzems que ens poden salvar barrils quan no els podem exportar o la hisenda que ens permet obtenir més plantacions o l'hospici ens posa treballadors automàticament a les plantacions. Escollir cada cop l'edifici més adequat a la nostra estratègia és vital per a guanyar el joc.


Puerto Rico
és un joc addictiu, amb un nivell d'estratègia mitjà, que pot enganxar al jugador veterà i al novell. La seva tematització és correcta, amb una bona situació d'ambient i el desenvolupament del torn i de la partida són prou àgils un cop els jugadors es familiaritzen amb el joc. És d'aquells jocs que et fa adonar dels erros que comets un cop és massa tard, i això fa ràbia! Després d'una partida de Puerto Rico sempre penses "potser si hagués triat el capità o potser si hagués construit la universitat o potser si..."

La primera imatge d'aquest apunt és de
BoardGameGeek.

Apunts relacionats:

2 comentaris:

matias ha dit...

com ho has aconseguit?!?!
el jacob jugant!!!

Martí Cabré ha dit...

Amb tacte. Va preguntar "Que cal pensar?" i jo li vaig dir "Noooo! El Puerto Rico és com jugar a pedra-paper-tisora però sense la tisora, més fàcil". Llavors va anar assimilant les regles una a una... i va acabar guanyant la partida!